CĂTĂLIN SĂVULESCU: „ALBA IULIA E PLINĂ DE ISTORIE”

Cătălin Săvulescu, unul dintre lectorii care vor „preda” secretele fotografiei profesionale la „Alba sub lumini de Oscar” spune că „Alba Iulia e plină de istorie, iar restaurarea cetății reprezintă un punct forte pentru turism. Un festival de fotografie este foarte binevenit in acest context, cel al promovării oraşului”.

Cum v-aţi descrie într-o singură frază?
Pasionat de imagine, de lumină și de umbră.
Ce aţi vrea să fie cunoscut despre dumneavoastră, ca om şi ca fotograf?
Aș vrea ca oamenii să mă vadă așa cum sunt. Nu știu exact când sunt fotograf și când sunt om simplu, adesea cele două stări se suprapun chiar dacă nu am mereu degetul pe declanșator așa că mi-e greu să spun ce aș vrea să fie cunoscut despre mine într-un moment sau în altul.
Când şi unde s-a declanşat pasiunea pentru fotografie?
În copilărie, când îmi ajutam tatăl să developeze în baie fotografiile făcute de el.
Cât de importante sunt studiile de specialitate în succesul unui fotograf?
Orice studiu este important, pe lângă studiul teoretic din clasă, în fotografii se va vedea întodeauna ceea ce citeste fotograful, ce muzică ascultă acesta, ce experiențe sufletești a adunat până în momentul în care a făcut fotografia.
Cum v-aţi descrie stilul fotografic?
Am o abordare descriptivă. În funcție de cerințe și de client folosesc accente de lumină care să pună în valoare anumite caracteristici ale obiectului pe care îl fotografiez. Folosesc atât lumină continuă, cât și blițuri, foarte rar mă bazez pe lumina ambientală.
Din câte fotografii selectaţi o imagine reuşită?
Nu exista o rețetă standard, totul e în funcție de tipul de fotografie pe care îl faci. De regulă, în studio rata de alegere este de 1 la 1, la evenimentele unde fotografiezi o scenă de câteva ori poate să fie suficientă și o imagine din cinci.
Cât contează prelucrarea/editarea unei fotografii?
Procesarea și editarea adaugă valoare unei fotografii corect realizată din momentul declanșării. Nu sunt adeptul unei editări masive.
Ce aparate foto preferaţi?
Pentru fotografia comercială folosesc un DSLR Canon Full Frame. Pentru vacanțe este suficient un mirrorless. Uneori, în concedii, folosesc un aparat pe film.
Cât îl costă pe un fotograf începător echipamentul de bază pentru a se putea lansa în acest domeniu?
Pentru a învăța e suficient să aibă un aparat simplu, cu setări manuale. Un astfel de aparat entry-level nu este foarte scump, de regulă nu depășește trei salarii minime pe economie. Restul de investiție trebuie făcut în școală/cursuri și mai ales în timpul necesar experimentării. Nu se pot obtine rezultate fără un minim de 4-5 ore de practică pe zi. O parte din timp trebuie alocat studiului imaginilor și nu în ultimul rând picturii pentru a afla geneza imaginii, dozajul luminii în aceasta, pentru a observa diferite stiluri și simbolistici.
Cine ar fi modelul dumneavoastră în fotografie?
Ca „all time photographer” clar și răspicat îl aleg pe Henri Cartier Bresson.
Ce sau pe cine v-ar plăcea să fotografiaţi dacă aţi fi invizibil pentru o zi, cu tot cu aparat?
Cred că mi-ar plăcea să fotografiez oriunde pe stradă unde cel mai mare avantaj este să fii invizibil ca oamenii să nu-și altereze grimasele sau comportamentul la vederea aparatului foto. Vorbeam la un moment dat cu un foarte bun prieten despre o cameră foto din viitor care practic sa înregistreze tot ceea ce vezi dar într-un mod foarte fotografic. Înregistrarile respective ar urma să fie descărcate într-un computer și apoi tipărite.
Cu ce gânduri veniţi la Festivalul de fotografie de la Alba Iulia?
Vreau să transmit participanților ideea că se poate trăi doar din fotografie și alături de fotografie.
Ce condiţii ar trebui să întrunească un festival de fotografie de succes?
Cred că prima condiție pentru reușita unui festival de fotografie o constituie o echipă care să iubească fotografia, care să se dăruiască întru totul fotografiei, atât organizatorii cât și lectorii. O altă condiție absolut necesară este calitatea lectorilor, oameni care să aibă experiență teoretică și practică și care să fie dispuși să distribuie informațiile pe care le-au acumulat ca fotografi. Nu în ultimul rând, publicul reprezintă una dintre cheile unui festival reușit, un public receptiv și fără prejudecăți contează enorm.
Promovarea turistică a unui obiectiv/oraş/judeţ depinde şi de calitatea fotografiilor prin care este prezentat?
DA! 100% DA, o imagine poate atrage sau poate îndepărta un potential turist. Imaginea joacă rolul de declanşator al impulsului de cumpărare, fie că e vorba de un produs fie că este vorba de un loc.
Pe o scară de la 1 la 10 care credeţi că ar fi potenţialul judeţului Alba şi al municipiului Alba Iulia pentru un festival de fotografie?
Sunt subiectiv şi apreciez cu 10. Alba Iulia e plină de istorie, iar restaurarea cetății reprezintă un punct forte pentru turism. Un festival de fotografie este foarte binevenit în acest context, cel al promovării oraşului.
Care ar fi câştigul judeţului Alba şi al municipiului Alba Iulia în urma acestui festival?
Cel mai important câştig este cel venit din imaginile care vor fi făcute în oraş, apoi din promovarea indirectă (distribuirea acestor imagini pe diverse site-uri de socializare de exemplu).
Ce înseamnă pentru un fotograf participarea la un festival de acest gen?
Un fotograf (amator sau chiar experimentat) care participă la un astfel de festival are ocazia să vadă mai multe stiluri şi abordări fotografice, poate cunoaşte alţi fotografi, români şi straini, unii consacraţi, având multe premii în portofoliul lor.
La ce ar trebui să se aştepte concurenţii de la ASLO? Dar publicul?
Concurentii se pot aştepta la o luptă strânsă. Publicul se va bucura de imagini bune.
Ce credeţi că va aduce în plus ASLO faţă de alte evenimente organizate în Alba?
Cred că ASLO se va impune ca trend artistic și ca abordare. Prin acest festival de fotografie nu se realizează doar promovarea fotografiei ca arta şi ca mod de existenţă, el va marca un moment important din viata actuală a cetăţii.
Ce sfaturi aţi da unui tânăr fotograf?
Să studieze consistent şi constant. Să experimenteze şi mai ales să vrea să afle şi să înţeleagă. Să fie critic cu imaginile sale şi amabil cu imaginile celorlalţi. Să gândească în termenii de imagini bune şi imagini care pot fi îmbunătăţite.

Despre Cătălin Săvulescu
– lector la Universitatea Populară Dalles 2009 – 2011; fotografie de eveniment, fotografie de noapte, fotografie de produs, macrofotografie, fotografie de studio, editare în Lightroom
– lector la Centrul de Pregătire Profesională în Cultură 2008 – 2011; fotografie alb-negru, fotografie de produs, macrofotografie, fotografie de portret.

Etichete: , , , ,

reclama