SEBEŞUL POATE AVEA PISTE DE BICICLETE LA COSTURI MINIME

– Interviu cu Dan Frăţilă, consilier independent

Domnule consilier aţi participat recent la o vizită de studiu în Olanda şi Germania pe tema integrării ciclismului în politicile municipalităţii. Ce înseamnă practic acest lucru?
Dan Frăţilă: Dezvoltarea, cu investiții minime, a resurselor necesare desfășurării ciclismului urban în condiții de securitate a circulației. Vizita a fost interesantă, îți deschide viziunea, vezi lucruri noi, vezi lucrurile din altă perspectivă.
În România avem păcatul ăsta de a ne dori piste de biciclete super amenajate, infrastructură elaborată. În restul Europei problema nu se pune așa. În primul rând s-a folosit infrastructura existentă, șoseaua se împarte practic, prin delimitare, între mașini și biciclete, ceea ce este o investiție relativ mică. Cea mai mare investiție o reprezintă disciplinarea participanților la trafic. În general în Europa de Est toată lumea are aceeaşi problemă ca şi noi legată de administraţiile locale care nu sprijină suficient de mult iniţiativele ONG-urilor sau iniţiativele cetăţeneşti.

O concluzie a acestei întâlniri la care aţi participat?
Dan Frăţilă: Concluzia finală este una foarte pertinentă: nu vă apucaţi la investiţii foarte mari, trasaţi piste de biciclete pe ceea ce aveţi acum şi încercaţi pe viitor să dezvoltaţi pe viitor alte piste prin finanţări nerambursabile europene pentru că şi Uniunea Europeană îşi doreşte să meargă în această direcţie, să dezvolte ciclismul urban.
Mulţi oameni de fapt nu înţeleg ce înseamnă ciclism urban. Ciclismul urban nu este ciclism de agrement, că îţi iei familia în week-end şi mergi cu bicicleta prin oraş. Nu. Ciclismul urban este acea activitate de deplasare cu bicicleta plecând de acasă dimineaţa, mergând la serviciu, făcându-ţi cumpărăturile, rezolvându-ţi toate problemele şi întorcându-te acasă. În momentul în care noi reuşim să creştem numărul bicicliştilor în acest sens şi să avem o masă critică putem vorbi şi de investiţii masive.

Pe ce străzi se pot face în momentul de faţă piste de biciclete?
Dan Frăţilă: Există foarte multe străzi care ar putea fi adaptate acestor cerinţe. Iar acest lucru trebuie făcut de un grup de oameni. De fapt primul pas după vizita de studiu din Olanda şi Germania a fost deja făcut. Am convocat la primărie o întâlnire cu scopul înfiinţării unei comisii care să trateze problema traficului din municipiul Sebeş. La întâlnire au fost invitaţi toţi consilierii locali, reprezentanţi ai poliţiei rutiere, dar şi reprezentanţi al aparatului propriu al primăriei. Comisia va avea denumirea: Comisia de supraveghere şi dezvoltare a traficului urban din Municipiul Sebeş. La prima noastră discuţie am tratat problema ciclismului urban, astfel că am punctat nişte trasee unde se vor marca piste de biciclete, dar şi demararea procedurilor de amenajare a unor piste noi.
Dorinţa noastră este de a interconecta zonele rezidenţiale de centrul oraşului şi zonele industriale, de a oferi condiţii de deplasare în siguranţă cu bicicletă.
Măsurile pe care le vom lua vor fi bine primite de mulţi dintre cetăţeni, dar cu siguranţă vor fi şi contestate. Cel mai probabil se va observă o uşoară incomodare a celor care conduc autovehicule (mă număr şi eu printre ei), dar cel mai important este să ajutăm la creşterea numărului cicliştilor urbani.
Părerea cetăţenilor municipiului Sebeş este foarte importantă pentru administraţia locală, de aceea adresez rugămintea de a comunica toate aspectele pozitive şi negative cu privire la deplasarea pietonală şi cu bicicletă pe care le-au sesizat în oraşul nostru. Fiecare sugestie va fi analizată în cadrul întâlnirilor comisiei şi cu siguranţă se va ţine cont de ea.

Deci putem în Sebeş avea piste pentru biciclişti fără costuri extraordinare?
Dan Frăţilă: Da. Doar în zonele nou construite şi dezvoltate se fac piste speciale, separate de zona carosabilă destinată maşinilor. Aşa e şi în străinătate. În rest se merge pe principiul împărţirii părţii carosabile între maşini şi biciclete. Trebuie să ne disciplinăm şi să împărţim ceea ce avem, trebuie să disciplinăm în primul rând copiii, pe urmă şoferii. Şoferul în momentul în care face şcoala de şoferi şi copilul în şcoală.
Sebeşul are şanse foarte mari să dezvolte nişte reţele de piste de biciclete, putem fi în scurt timp, din acest punct de vedere, cel mai bine pus la punct oraş din România pentru că ne permite arhitectura oraşului, ne permite structura cetăţeanului, pentru că în Sebeş încă se foloseşte foarte mult bicicleta. Dacă am face nişte minime investiţii şi amenajări în direcţia dezvoltării ciclismului urban avem şanse foarte mari să obţinem finanţări pe perioada de programare 2014-2020 pentru construirea de piste de biciclete noi, separate de carosabil.

Etichete: , , ,

reclama